DIY blog s návody, výtvarnými tipy a cestami za inspirací

11. září 2015

Jak na sítotisk doma I

Co by to bylo za DIY blog, kdyby se na něm občas neobjevil i trochu složitější výtvarný návod. Dneska mrkneme na sítotisk.

Sítotisk - serigrafie - předloha



Co je to sítotisk?

Ve zkratce: jedná se o metodu, při které dochází k tisku protlačením barvy skrz síto, přičemž některé části síta jsou zakryté a barva se pod ně nedostane. Tisknout můžete na papír, textil, kůži a jiné materiály.

V mém případě jde spíš o serigrafii - tedy malbu štětcem na sítovinu (také lze použít hedvábí).

Jak začít? 


V první části se zaměřím na to, co je k tisku potřeba. Kde to popřípadě seženete. Druhá část se bude věnovat samotnému tisknutí.

Co budete na sítotisk potřebovat?


Sítovinu (nebo hedvábí)
Blindrám - podle velikosti své předlohy, plus počítejte pár centimetrů navíc na okraje
Kryt - běloba a klovatina (vodou ředitelný) nebo acetonový lak s bílou práškovou barvou (není ředitelný vodou
Barvy - podle druhu krytu buď vodou ředitelné barvy na tisk nebo ředitelné terpentýnem, vždy opačně než je kryt, aby se nerozpustil
Terpentýn - pokud použijete barvy na bázi oleje
Štětce - tenké na detaily i široké na plochy
Těrka - používám gumovou ve dřevě
Hadry a staré noviny - na otírání štětců, jako podložka
Papíry, textil - na které budete tisknout
Předloha - buď vlastní kresbu nebo si upravíte fotku

Pomůcky na sítotisk - serigrafii - těrka, barva na bázi oleje, běloba na vykrytí síta

Klovatina a běloba na vykrytí síta, síto napnuté na rámu

Potřeby na domácí sítotisk - těrka, barvy, běloba



Síto - mám síto už několik let, sítovinu jsem koupila ve specializované prodejně, kde vyrábí síta pomocí fotoemulze. Vyjde kolem 500 Kč za bm. Můžete použít i hedvábí nebo hustě tkanou textilii.

Blindrám - sítovinu si připínám k dřevěnému blindrámu, a to na opačnou stranu, než se napíná plátno. Ta strana, kde není vystouplý okraj. Důležité je ji vypnout co nejvíc, začíná se uprostřed, do kříže a postupuje se ke krajům.

Síto si můžete i v prodejně, kde nabízí sítovinu, koupit napnuté na kovovém rámu. Počítejte však s investicí kolem 1000 za rám 20 x 30 cm.

Kryt - já vyrábím vodou ředitelný z klovatiny a běloby, nanáším jej štětcem. Běloba má hlavní úlohu, abyste kryt viděli, lepidlo zakryje všechny díry a tudíž nedovolí barvě, aby se dostala na druhou stranu.

Je potom důležité na tisk používat barvy, které NEJSOU ředitelné vodou, jinak by vám kryt na sítu rozpustily. A naopak - pokud zvolíte lakový kryt, můžete použít vodou ředitelné barvy na tisk.

Barvy - já používám tiskařské barvy na olejové bázi pro linoryt, ofset, rozpouští se terpentýnem, seženete ve výtvarných potřebách

Jak vytvořit předlohu?

Můžete použít svou kresbu nebo jakýkoli motiv, je však dobré si ho nascannovat do počítače a přehodit barvy z černé na bílou, mně osobně se pak lépe vykrývá barva. 

Já jsem použila fotku, v programu GIMP jsem ji odbarvila a posterizovala - nastavila jsem 3 a 4 barvy. 



Bude se mi s tím takto lépe pracovat, na některých místech - na obličeji - použiju tu s jemnějším prokreslením, na okolí zase druhou. V téhle fázi už je to na vaší představivosti a hravosti se štětcem.

Protože je fotka celkem detailní, rozhodla jsem se udělat výsek jen obličejů a ten na podklad použiju. Zároveň jsem si přehodila/invertovala barvy. Budu štětcem vymalovávát ty plochy, které jsou tmavé. Nemusíte to dělat, ale fakt to jde líp. Jde jen o pocit, že se mi snáz zaplňují plochy, které jsou už tmavé a vím, že co je bílé, zůstane na sítu nezakryté a projde tím barva.
Předloha hotová, všechno mám připravené, tak se do toho teď o víkendu pustím. Po neděli čekejte výsledky. Doufám, že jsem na nic nezapomněla. Kdyžtak pište. ;-) Druhý díl o sítotisku najdete tady

Be First to Post Comment !
Okomentovat

Děkuji za komentáře. Pokud jej vyhodnotím jako spam, ohodnotím patřičně také stránku, na níž odkazujete.

Kontaktní formulář

Název

E-mail *

Vzkaz *